oke dan dat is dan inderdaad mooi spul als dat het oppervlak zo schoon maakt dat je er uiteindelijk om kan vertinnen

.
ik zou toch even wachten met een ander paneeltje want ik dacht er ook zo over om er een andere klep erop te zetten. Maar nu ik heb model 67 wat langer ken begin ik het steeds meer te waarderen.Er zijn tenslotte al een heleboel kevers verneukt doordat ze een oudere look hebben gekregen waardoor er niks meer van klopt, denk aan kleine en grote deurschelpen (dat is het deukje achter de klink), verkeerde klinken op de deur ,verkeerde tochtruitjes(verschil zit in het hendeltje). Als je er een achterklep van een 65er op zet dan ziet een kenner meteen dat het niet origineel is omdat je bijvoorbeeld iets andere deuren hebt en ook de breedte van je voor en achter as breder is. Je kunt bijv ook een oudere look maken door dikkere sierstrips te monteren en smalle knippenlichtjes aan de voorzijde of je knipperlichten in de koplamp maken
een 67er is niet zeldzaam maar wel uniek in de kever ontwikkeling
ff alles op een rijtje
de vooras is in dat jaar veranderd van oude type die volgens mij iets smaller is naar een nieuw type die iets breder is en de schokbreker bevestiging aan de bovenkant heeft.
de achteras heeft in dit jaar ook een bredere opzet gekregen het scheel 1 inch per kant
1e volkswagen kever met een 1500 motor, daar hoorde wel een lange overbrenging bij en schijfremmen aan de voorzijde (dus4 gaats velgen want 5 gaats schijfremmen bestaan origineel niet voor een kever )
de 1200 en de 1300 kevers hadden gewoon een korte overbrenging en 5 gaats velgen die in dat jaar voor het laatst gemonteerd werden
de achterklep is iets korter geworden
laatste jaar waarin de lange voorklep gebruikt werd
laatste jaar dat de binnenvullertank gebruikt werd
voor het eerst kreeg de kever een stabilisatorstang aan de achterzijde (die helaas niet altijd werkt en volgens velen niet veel nut heeft)
de deuren zijn ook veranderd het gedeelte aan de kant van de slotvanger heeft een inkeping gekregen waardoor het slot iets verzonken in de kopse kant van de deur ligt hierdoor zijn eerdere bouwjaar deuren niet pas te krijgen. 1967 is ook het laatste bouwjaar met kleine schelpjes onder de klink en ook de klink is maar 1 jaar gebruikt. Ook de tochtruitjes zijn dit jaar voor het laatst gemaakt zonder dat zwarte dopje wat latere kever wel hebben.
De binnenkant van de deur heeft in dit bouwjaar een deuropener gekregen in een vorm van een schelpje in plaats van een hendel.
Dus de buitenkant lijkt op een 65er maar de binnenkant van een latere type kever.
het eerste jaar waarin smalle strips gemonteerd werden
dit was ook het laatste jaar dat er smalle bumpers gebruikt werden op elke kever de latere modellen hadden vierkanten behalve de spaarkever uitvoering
laatste jaar met een oude look km teller
1e jaar met aparte zonnekleppen (dit weet ik alleen niet heel zeker)
kortom een 67er is best een leuk bouwjaar. De oude look met de "moderne" techniek.
ik zou zeggen maak er niet zo'n look a'like 65er van want dan had je beter een latere / jongere kever kunnen kopen en die kunnen ombouwen
maar het is JOUW kever en maak ervan wat jij wil. (is niet sarcastisch bedoeld)
gr Niek