Niet ingelogd

1300 > 1600 try #3

Vragen over niet-standaard motoren.

Moderators: MartijnC, Ome Sander

1300 > 1600 try #3

Berichtdoor Larsje op zo maart 09, 2008 15:10

Omdat mijn blokje helemaal op is aan het raken, heb ik besloten deze te reviseren.
Het is een 1300 AB op LPG. Hij haalt nog maar 95 op de snelweg en trekt absoluut niet meer.
Compressie heb ik nog niet gemeten, maar denk dat het probleem daar ligt (en aan mijn kleppen).

zo ziet het motortje er op dit moment uit:
Afbeelding

Toen ik hiervoor had besloten ben ik gaan kijken naar wat er allemaal mogelijk was..

En toen kwam ik via marktplaats dit tegen:

Afbeelding

1600 cilinders en koppen :D (voor een schijntje!)

Dus heb ik al snel besloten dat het een 1600 werd.
En naar aanleiding van DIT topic, en dat ik ook bij stuurman werk. Besloten om ook die kant op te gaan (LPG Tuning).

Ondertussen ook al geschikte carburateurs gekocht:

Afbeelding

Solex 32-34 pdsit 3/4

Ik heb al 123 ontsteking op mijn blok zitten (met vacuumvervroeging) deze zal in principe gewoon weer terug gaan.
Er zal een full flow worden aangesloten voor de voorverwarming van het lpg,
en de uitlaat zal vooralsnog zo blijven als hij nu is ( rvs uitlaat gelijk aan deze:)

Afbeelding

maar er zal waarschijnlijk nog een andere uitlaat onder komen, maar dat laat het budget nu nog niet toe.

Het paasweekend gaat de motor eruit en de weken erna zal hij gedemonteerd worden.
Ik studeer nog (hts-autotechniek) dus erg veel tijd heb ik niet.
Het zal dus niet over 2 weken af zijn, maar voor de zomer wil ik het blokje toch eigenlijk in de auto hebben.

Groetjes,

Lars

p.s.
Tips, commentaar, vragen en dat soort dingen zijn altijd welkom!
Laatst bijgewerkt door Larsje op zo okt 04, 2009 22:29, in het totaal 8 keer bewerkt
Larsje

Re: 1300 > 1600 LPG tuning ("low budget")

Berichtdoor Larsje op zo maart 09, 2008 15:12

http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=14632

Hier is mijn auto te vinden waar de motor in komt!
Larsje

Berichtdoor Airspeed op zo maart 09, 2008 19:23

Ik zou 36-40 PDSIT's zoeken, want die hebben 40mm gaskleppen (in het kader van als je toch gaat tunen...). De 32-34 hebben volgens mij maar 34mm gasklep (zelfde als origineel 1600) en vrij kleine venturis (26mm of zo uit het hoofd).
Hoe hoog ga je de compressieverhouding zetten?
They say some things 'cannot be done'. All we know is... he can! and he's called: 'The CNCwizzard'

O/NN #793
Airspeed

Berichtdoor Das-looker op zo maart 09, 2008 19:32

Volgens mij zijn er 2 soorten 32-34 PDSIT carburateurs. Die op de type3's zaten hebben een 26mm venturie, en van de type4 motoren 28mm venturie. Toch?
Das-looker

Berichtdoor dennisvw op zo maart 09, 2008 19:56

Ah, deze weet ik :D

Op type 3 heeft 24mm venturi, en type 4 heeft 26 venturi en is niet goed af te stellen op 1600 motor.
De gasklep is maar iets van 30 of 32, laatst gemeten. Ik heb nu zelf mijn busje met deze carburateurs op gas, en ik kon nog 110 rijden. Ik heb een 1600 motor en verder geen fratsen.

groeten,
Dennis
VW kever en T2 eigenaar, en daf 46 en honda 4takt bromfiets eigenaar!
dennisvw

Berichtdoor Larsje op ma maart 10, 2008 00:20

Airspeed schreef:Ik zou 36-40 PDSIT's zoeken, want die hebben 40mm gaskleppen (in het kader van als je toch gaat tunen...). De 32-34 hebben volgens mij maar 34mm gasklep (zelfde als origineel 1600) en vrij kleine venturis (26mm of zo uit het hoofd).
Hoe hoog ga je de compressieverhouding zetten?

36-40s zijn stukken duurder, en de 32-34s heb ik al.. dus die komen er op..

dennisvw schreef:Ah, deze weet ik :D

Op type 3 heeft 24mm venturi, en type 4 heeft 26 venturi en is niet goed af te stellen op 1600 motor.
De gasklep is maar iets van 30 of 32, laatst gemeten. Ik heb nu zelf mijn busje met deze carburateurs op gas, en ik kon nog 110 rijden. Ik heb een 1600 motor en verder geen fratsen.

groeten,
Dennis

Zullen we zien.. ik heb in ieder geval spruitstukken erbij zitten voor op type 1 koppen.. (geloof gelijk aan t3, dus zullen het die wel zijn)

Afbeelding

Deze zijn het.. iemand een idee waarom die "injector" busjes voor zijn?? (volgens mij niet voor injectoren..)

Compressieverhouding zal in ieder geval over na worden gedacht (en zal niet laag uitvallen) ik ga eens wat motoren (helaas watergekoeld, want luchtgekoelde boxers is echt helemaal NIX op lpg gebied gedaan..) vergelijken en hier conclusies uit trekken..
Ook zal ik wat gaan berekenen en nog wat navraag her en der...
Larsje

Berichtdoor dennisvw op ma maart 10, 2008 00:54

die buisjes zijn voor je rembekrachtiger van een T2B, of misschien ook een type 3 geval? en anders misschien voor je vacuumvervroeger.

groeten,
Dennis
VW kever en T2 eigenaar, en daf 46 en honda 4takt bromfiets eigenaar!
dennisvw

Berichtdoor Airspeed op ma maart 10, 2008 01:08

Larsje schreef: Zullen we zien.. ik heb in ieder geval spruitstukken erbij zitten voor op type 1 koppen.. (geloof gelijk aan t3, dus zullen het die wel zijn)

Afbeelding

Deze zijn het.. iemand een idee waarom die "injector" busjes voor zijn?? (volgens mij niet voor injectoren..)

Ah, je hebt 'gewoon' type 3 carburateurs dus. Die buisjes zijn voor de buizen aan te sluiten die naar het andere spruitstuk lopen. Ze dienen als balansbuizen om links-rechts enigszins te synchroniseren. Zeer bekend bij (ex) type 3 1600 rijders :mrgreen:
Standaard gaf dat 54 pk :wink:
They say some things 'cannot be done'. All we know is... he can! and he's called: 'The CNCwizzard'

O/NN #793
Airspeed

Berichtdoor Larsje op ma maart 10, 2008 13:57

Airspeed schreef:
Larsje schreef: Zullen we zien.. ik heb in ieder geval spruitstukken erbij zitten voor op type 1 koppen.. (geloof gelijk aan t3, dus zullen het die wel zijn)

Afbeelding

Ah, je hebt 'gewoon' type 3 carburateurs dus. Die buisjes zijn voor de buizen aan te sluiten die naar het andere spruitstuk lopen. Ze dienen als balansbuizen om links-rechts enigszins te synchroniseren. Zeer bekend bij (ex) type 3 1600 rijders :mrgreen:
Standaard gaf dat 54 pk :wink:

54 pk met een standaard compressieverhouding.. (geloof 7,5 dat dat is) daar moeten we toch echt minimaal aan zien te komen...

edit: ......OP LPG...hopelijk nog wel ietsies meer.. heb een maat van me met zn polo met 63 pk beloofd dat ik daar overheen zou gaan..
Larsje

Re: 1300 > 1600 LPG tuning ("low budget") BEGONNEN!!

Berichtdoor Larsje op ma maart 24, 2008 22:04

Zo, vandaag serieus begonnen!

Ik laat de foto's spreken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb trouwens ook de reden gevonden waarom hij niet meer vooruit was te branden.

Er was een bougiekabel tussen de tunnel en het plaatwerk erachter gekomen. dit is gebeurd bij het verwisselen van de dynamo..

Maarja, nu is de motor eruit, en gaan we het meteen fatsoenlijk aanpakken.

Ik moet nog even kijken of het carter open moet. Lijkt mij in principe niet nodig, als de krukas geen speling heeft en dergelijke..

Volgend weekend weer verder!!
Larsje

Berichtdoor Larsje op ma apr 07, 2008 21:51

van de vorige post naar:

Afbeelding

Alles helemaal schoongemaakt met motorreiniger..

Ging makkelijk uit elkaar!

Nu is het zaak om het carter te splitsen de volgende keer...
Hopelijk kan ik om mn werk alles nameten en lagers/nieuwe nokkenstok monteren (ben ik nog naar opzoek, moet natuulijk niet te duur zijn)

Maar dat komt dan wel

Loeter
Larsje

Berichtdoor Larsje op di apr 22, 2008 10:06

Het vliegwiel is eraf! En mn carter is ondertussen al gesplitst (twee weekenden terug).

Een nokkenas lager was niet helemaal sjofel meer, maar donderdag weten we meer, dan gaat namelijk alles nagemeten worden zodat ik binnenkort de hele boel weer dicht kan gooien.

Nokkenas ben ik nog steeds naar op zoek, heb een beetje vergeleken:

Afbeelding

ivm het gas wil ik niet een te grote openingstijd, maar wel goed veel lift. (dus in redelijk korte tijd zoveel mogelijk binnen krijgen)

Door ze onder elkaar te zetten word het waarschijnlijk dus een W100.

Iemand nog andere suggesties?

Jullie horen het donderdag wel!
Larsje

Berichtdoor Airspeed op di apr 22, 2008 11:37

En dan de W100 met de 1,25 neem ik aan?

Zet er ook eens de standaard nokkenas naast ter vergelijk van jouw lijstje. Misschien is die zo slecht nog niet.

Kijk ook eens naar de webcam nokkenassen. mss zit daar ook wat bij.

O/NN #793
Airspeed

Berichtdoor Larsje op di apr 22, 2008 11:53

Airspeed schreef:En dan de W100 met de 1,25 neem ik aan?

Zet er ook eens de standaard nokkenas naast ter vergelijk van jouw lijstje. Misschien is die zo slecht nog niet.

Kijk ook eens naar de webcam nokkenassen. mss zit daar ook wat bij.

Heb je toevallig std datasheet walter? ik kan die nergen vinden..

webcams zal ik even zoeken idd..

En 1,25.. beetje duur voor een student..
Maar ik ga zeker meten hoeveel speling ik nog over ga houden tussen klep en zuiger, en als dit nog genoeg is (dat dus als ik ooit 1:1,25 monteer nog clearance genoeg heb)

Dat als ik geld heb het wel kan oversteken.
Denk dat ik ook maar eens ga meten of het eigenlijk wel nodig is. Want als het oppervlak wat word beschreven door de klep (PI*diameter klep*kleplift) kleiner is dan de kleinste doorsnede oppervlakte in de rest van je inlaattraject heeft het geen zin meer om grotere kleppen/meer kleplift te gebruiken. (of je moet die kleinste doorsnede oppervlakte groter gaan maken)

http://www.vwspeedshop.com/camchart.htm hier staan veel cams beschreven.
Larsje

Berichtdoor Larsje op do apr 24, 2008 20:25

Vandaag een dag gewerkt bij Stuurman Classic Repairs in Herkenbosch, Henny heeft me geholpen met meten en logisch redeneren. T carter nagemeten en het is niet goed wat ik te melden heb.

Het carter is helemaal op.. veel te veel speling op de lagers...

Ook de krukas was niet veel goeds meer.

Voor de rest nog wel wat gedaan, maar dat komt morgen weer :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :twisted:
Larsje

Volgende

Keer terug naar Motoren (tuning, type4)