HOME FORUM PRIKBORD FOTOALBUM DOCUMENTATIE VIDEOS AGENDA REGISTER MOTOREN AIR-MAPS

maximaal aantal vliegwiel shims?

Vragen over niet-standaard motoren.

Moderator: Ome Sander

Re: maximaal aantal vliegwiel shims?

Berichtdoor JacoBUS » wo aug 01, 2012 11:51

Is het je eerste motor?

Zo ja, luister aub naar de mensen die hier boven het advies geven om drie en alleen drie shims te gebruiken. Kun je de handel niet met 3 stuks uitshimmen dan zou ik toch echt gaan zoeken naar wat de oorzaak is -> krukas/vliegwiel...

Zo nee, tja er zijn mensen....

Afbeelding
It's like the old say "chrome don't get you home".
JacoBUS
Moderator

Berichtdoor Jesse » wo aug 01, 2012 11:54

En wel meten als je vliegwielbout op 350nm, of meer bij gebruik van een Gene Berg vliegwielbout, vast staat natuurlijk :).
The lug nuts on my bug need more torque than your Honda has!
Jesse

Berichtdoor vfr800i » wo aug 01, 2012 15:57

Het moeten er inderdaat 3 zijn , maar er is tot nu toe niemand die dat technich kan onderbouwen .
Als je met 4 heel dunne netzover komt kwa dikte als 3 iets dikkere , zou er kwa maat niets verkeerd aan zijn .

Gr Bas
Keversite waar de ellende verder gaat . ;)
vfr800i

Berichtdoor POM » wo aug 01, 2012 16:08

vfr800i schreef:Het moeten er inderdaat 3 zijn , maar er is tot nu toe niemand die dat technich kan onderbouwen .
Als je met 4 heel dunne netzover komt kwa dikte als 3 iets dikkere , zou er kwa maat niets verkeerd aan zijn .

Gr Bas

Ik wil wel een poging doen om dit te onderbouwen :mrgreen:
-Meer shims kan meer fijn stof tussen komen waar door toleranties in de speling sneller veranderen..
-minder shims geeft problemen met warmte door draaingen aangezien er minder shims onderling kunnen draaien

ik weet zo ff niet of je olie, vet of geen smeer middel aanbevolen wordt voor tussen de shims
Mijn resto: POM's Resto
POM

Berichtdoor Volksprojects » wo aug 01, 2012 17:46

Er staat zelfs een stukje in het boek over de papieren pakking die tussen het vliegwiel en de krukas zit.
Deze behoor je mee te rekenen in je totale speling en dus ook te plaatsen.
Zit ook bij de pakkingset.
Doet iemand dat wel eens?
Me naam zeg al genoeg.
Volksprojects

Berichtdoor Jesse » wo aug 01, 2012 18:28

@ POM aanbevolen wordt er om wel een smeermiddel te gebruiken.

@ Volksproject, hangt af van het motortype. Bij vliegwiel met O ring is die pakking niet van toepassing. Andere vliegwielen wel en dan klopt wat je zegt.

Ik vind het altijd zo fijn van de keversite dat men hier oeverloos kan discussieren over iets wat geen drol kost en gewoon zo is voorgeschreven door VW. :roll: :mrgreen:
Jesse

Berichtdoor fridolingod » wo aug 01, 2012 19:01

ho ho jesse! iets is waar of niet en dat mag in een topic te discussie staan, als de geadviseerde alles in de wind slaat is het zijn leergeld! het is wel vaak vervelend dat iets lang ter discussie staat , maar beter geen minister worden dan jesse!.
fridolingod

Berichtdoor Volksprojects » wo aug 01, 2012 19:14

Jesse schreef:@

@ Volksproject, hangt af van het motortype. Bij vliegwiel met O ring is die pakking niet van toepassing. Andere vliegwielen wel en dan klopt wat je zegt.:

Waar heb je die info vandaan?
Ik kon daar niks over vinden nml
Me naam zeg al genoeg.
Volksprojects

Berichtdoor Jesse » wo aug 01, 2012 19:19

Er is metaal, papier en o-ring:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jesse

Berichtdoor CarlKever » wo aug 01, 2012 19:46

Volksprojects schreef:
Jesse schreef:@

@ Volksproject, hangt af van het motortype. Bij vliegwiel met O ring is die pakking niet van toepassing. Andere vliegwielen wel en dan klopt wat je zegt.:

Waar heb je die info vandaan?
Ik kon daar niks over vinden nml

Hier vind je een overzicht van de diverse pakkingen voor de motor.

De papieren pakking is gebruikt op de 25 en 30 pk motoren; de metalen pakking op alle motoren met motorcode D t/m D 0 076 331, motorcode E t/m E 0 004 200 en F t/m F 0 741 384. Alle andere motoren zouden standaard met de O-ring moeten zijn uitgevoerd.

Deze info heb ik uit de originele Ersatzteilekatalog van Volkswagen gehaald.
Ze krijgen mij niet stuk...
Ik ben geboren...
Voor het geluk!
CarlKever
Beheerder

Berichtdoor Mausje75 » wo aug 01, 2012 21:55

Je ziet ook vanzelf of die uitsparing voor die o-ring in het vliegwiel zit. Als deze er zit, komt er geen pakking tussen.
1200 Kever el Mexicano 1985.... Olé!!

Quot homines, tot sententiae

onze Kever: Odie
Mexican Aircooled Friends
Mausje75

Berichtdoor Floyd Sappemeer » do aug 09, 2012 22:00

POM schreef:ik weet zo ff niet of je olie, vet of geen smeer middel aanbevolen wordt voor tussen de shims

Gewoon droog monteren, ze verdraaien onderling niet en draaien met de krukas en vliegwiel mee.
Grt Floyd.
Floyd Sappemeer

Berichtdoor Jesse » ma aug 13, 2012 08:44

Het how to rebuild your VW engine zegt toch echt dat je ze met een smeermiddel moet monteren..
Jesse

Berichtdoor Floyd Sappemeer » ma aug 13, 2012 23:20

Jesse schreef:Het how to rebuild your VW engine zegt toch echt dat je ze met een smeermiddel moet monteren..

Naar het axiaalvlak van het lager toe kan ik me wel iets voorstellen, maar dat je dit doet lijkt me vanzelfsprekend. Tussen de shims heeft het geen enkele functie: tijdens bedrijf zal de oliedruk de shims toch aan duwen richting vliegwiel. De wrijving van op elkaar gedrukte shims is groter dan de wrijving van de shims-axiaallager met een oliefilm. Juist liever dat de shims onderling niet verdraaien, het is staal op staal.
Maar anyway, als je ze toch met olie monteert houd dan rekening met het harder aandouwen bij het meten van de axiaal speling, ivm dikte van 3x een oliefilm.

En de vraag waarom 3 shims is denk ik vrij simpel: aan de hand van de vw toleranties was de juiste speling simpel met 3 juiste shims op te lossen. Met 3 verscheidene diktes kan je wel aardig wat variaties krijgen, met 2 shims moet je aardig wat verschillende diktes (hoge kostprijs) in de shims hebben om diezelfde variatie te krijgen.

Grt Floyd.

Edit: dunne(re) shims hebben geen voorkeur (bijv 4 shims toepassen). Ik heb wel eens meegemaakt in een andere aandrijftechnische installatie dat een dunne shim door wrijving deels werd meegenomen en werd opgestroopt/ gestuikt: dag speling.. Ik werk dagelijks met shims en de dikste gaat bij mij altijd daar waar 2 vlakken onderling verdraaien. Alhoewel ik niet zou kniezen of 0,33 of 0,32 bij het vliegwiel gaat. Ik doel meer op bijv. shims 1,00 en 0,10.
Floyd Sappemeer

Vorige

Keer terug naar Motoren (tuning, type4)