Jesse schreef:Het how to rebuild your VW engine zegt toch echt dat je ze met een smeermiddel moet monteren..
Naar het axiaalvlak van het lager toe kan ik me wel iets voorstellen, maar dat je dit doet lijkt me vanzelfsprekend. Tussen de shims heeft het geen enkele functie: tijdens bedrijf zal de oliedruk de shims toch aan duwen richting vliegwiel. De wrijving van op elkaar gedrukte shims is groter dan de wrijving van de shims-axiaallager met een oliefilm. Juist liever dat de shims onderling niet verdraaien, het is staal op staal.
Maar anyway, als je ze toch met olie monteert houd dan rekening met het harder aandouwen bij het meten van de axiaal speling, ivm dikte van 3x een oliefilm.
En de vraag waarom 3 shims is denk ik vrij simpel: aan de hand van de vw toleranties was de juiste speling simpel met 3 juiste shims op te lossen. Met 3 verscheidene diktes kan je wel aardig wat variaties krijgen, met 2 shims moet je aardig wat verschillende diktes (hoge kostprijs) in de shims hebben om diezelfde variatie te krijgen.
Grt Floyd.
Edit: dunne(re) shims hebben geen voorkeur (bijv 4 shims toepassen). Ik heb wel eens meegemaakt in een andere aandrijftechnische installatie dat een dunne shim door wrijving deels werd meegenomen en werd opgestroopt/ gestuikt: dag speling.. Ik werk dagelijks met shims en de dikste gaat bij mij altijd daar waar 2 vlakken onderling verdraaien. Alhoewel ik niet zou kniezen of 0,33 of 0,32 bij het vliegwiel gaat. Ik doel meer op bijv. shims 1,00 en 0,10.