HOME FORUM PRIKBORD FOTOALBUM DOCUMENTATIE VIDEOS AGENDA REGISTER MOTOREN AIR-MAPS

geen tubeless velg wel tubeless band.

Vragen over het chassis.

Moderator: 64 Notch

geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor luke » ma jul 12, 2010 09:13

In het kader van zonde van je geld het volgende:

Door mijn klapband (zie andere berichten) was ik genoodzaakt om bij Kwitfit 2 nwe voorbanden er onder te laten zetten en men had 165-15 Dunlop op voorraad (alleen wat lager dan mijn achterbanden, maar dat ziet er wel leuk uit)
NU hebben die heren daar na 2 uur eindelijk 2 banden verwisseld (zaterdag hulpje..) zaten die verkeerd om. Ik neem dat je een "inside" vermelding niet aan de buitenkant mag zien. Wordt nog erger: na 1 nacht stond mijn band plat.. :evil:
Bleek dat men een tubless band om een velg had gelegd die daar die niet voor geschikt is. Dit is door de "bandenspecialisten" opgelost door er een binnenband in te plaatsen. Ik vraag mij af of er geen gevaar is dat die band er af kan lopen met scherpe bochten. Of is deze vrees ongegrond? bestaan er ook kevervelgen die wel voor tubeless geschikt zijn? (ik heb het hier over viergaats velgen)
luke
 

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor LosCreepers » ma jul 12, 2010 09:38

Ik rij gewoon met tubeless banden om m'n Kevervelgen. Paar keer problemen gehad door een niet 100% goed zittende whitewall ertussen, zodat hij leegliep of een velgrand die een beetje geroest is, zodat de velgrand niet 100% sluit en dus lekt. Het is altijd opgelost, ik denk dat het merendeel hier op Keversite gewoon met tubeless banden rijdt op de velgen.

Een binnenband om een tubeless buitenband... Er is mij altijd verteld dat dit niet lang goed gaat, omdat de tubeless band er niet voor gemaakt is om van binnenuit te worden opgepompt, de binnen- en buitenband zouden tegen elkaar aan schuren wat uiteindelijk voor scheuren zorgt in de binnenband. Nogmaals, bij dit laatste spreek ik niet uit eigen ervaring.
Avatar gebruiker
LosCreepers
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: zo okt 26, 2008 14:20
Woonplaats: Rotterdam

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor Rick1984 » ma jul 12, 2010 10:31

LosCreepers schreef:Een binnenband om een tubeless buitenband... Er is mij altijd verteld dat dit niet lang goed gaat, omdat de tubeless band er niet voor gemaakt is om van binnenuit te worden opgepompt,


Wou je hem dan van buitenaf oppompen??? :wink:

Een tubeless velg heeft een zogenaamde hump en een tube velg niet. Die hump dient ervoor om de hiel van de band tegen de velgrand aan de drukken, zodat je band niet leegloopt. Een tubeless band op de tube velg kan wel, maar dan moet je je banden wat harder oppompen om leeglopen te voorkomen. Een binnenband plaatsen is sowieso de beste oplossing met een tube velg. Dit kan trouwens gewoon met een tubeless band. Banden van vroeger waren diagonaalbanden en tegenwoordig zijn het radiaal banden (verschil zit hem in de opbouw van het karkas). Een diagonaalband vervormd veel meer waardoor de kans kleiner is dat de binnenband dubbel tegen de buitenband aan gaat zitten. Met een radiaalband kun je dit oplossen door tijdens de montage de band een paar keer op te pompen en weer leeg te laten lopen. Ook doe ik er altijd een iets kleinere binnenband in (155-15 in jouw geval) zodat 'ie zeker weten niet dubbel zit.

Als de binnenband tegen de buitenband aan schuurt, heb je een te lage bandenspanning. Radiaalbanden van tegenwoordig moet je ongeveer op 2,5 bar zetten en niet de 1,8 ofzo, die in alle kever handleidingen staan. Die 1,8 is namelijk nog uit de tijd van de diagonaalbanden.
Why go to California, if you can get the feelin' in your car?
Avatar gebruiker
Rick1984
 
Berichten: 371
Geregistreerd: di maart 29, 2005 12:39
Woonplaats: Zwolle

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor Corally » ma jul 12, 2010 10:40

LosCreepers schreef:Ik rij gewoon met tubeless banden om m'n Kevervelgen. Paar keer problemen gehad door een niet 100% goed zittende whitewall ertussen, zodat hij leegliep of een velgrand die een beetje geroest is, zodat de velgrand niet 100% sluit en dus lekt. Het is altijd opgelost, ik denk dat het merendeel hier op Keversite gewoon met tubeless banden rijdt op de velgen.

Een binnenband om een tubeless buitenband... Er is mij altijd verteld dat dit niet lang goed gaat, omdat de tubeless band er niet voor gemaakt is om van binnenuit te worden opgepompt, de binnen- en buitenband zouden tegen elkaar aan schuren wat uiteindelijk voor scheuren zorgt in de binnenband. Nogmaals, bij dit laatste spreek ik niet uit eigen ervaring.


:thumbright:

Ik rij ook gewoon op velgen uit midden 60 ergens (nog nooit van tubeless gehoord toen) en daar zitten met succes al een hele tijd moderne banden omheen. Geen enkel probleem mee gehad. Gewoon doen dus. Binnenband in tubeless band: het is mij ook verteld dat dat niet lang goed gaat. Geen eigen ervaring daarmee verder.

En ohja, gewoon de lage voorgeschreven banden spanning aanhouden. 1,3 en 1,8 dus. Geen 2,5 :roll:
Avatar gebruiker
Corally
 
Berichten: 1417
Geregistreerd: wo jan 09, 2008 19:16
Woonplaats: Deurne

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor Rick1984 » ma jul 12, 2010 11:25

Corally schreef:En ohja, gewoon de lage voorgeschreven banden spanning aanhouden. 1,3 en 1,8 dus. Geen 2,5 :roll:


Omdat??? De aangegeven load/speed index van een band geldt bij de maximale bandenspanning. Die ligt ergens rond de 3 a 3,5 bar. Hoe lager de bandenspanning, hoe minder deze belast kan worden. Ik las in een ander topic van Luke dat de band oud was (7 jaar is de geadviseerde vervangingstermijn) en met volle belading. Als dan de bandenspanning op de voorgeschreven waarden heeft gestaan, weet ik wel waarom die band geklapt is.
Why go to California, if you can get the feelin' in your car?
Avatar gebruiker
Rick1984
 
Berichten: 371
Geregistreerd: di maart 29, 2005 12:39
Woonplaats: Zwolle

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor LosCreepers » ma jul 12, 2010 11:33

Rick1984 schreef:
Corally schreef:En ohja, gewoon de lage voorgeschreven banden spanning aanhouden. 1,3 en 1,8 dus. Geen 2,5 :roll:


Omdat??? De aangegeven load/speed index van een band geldt bij de maximale bandenspanning. Die ligt ergens rond de 3 a 3,5 bar. Hoe lager de bandenspanning, hoe minder deze belast kan worden. Ik las in een ander topic van Luke dat de band oud was (7 jaar is de geadviseerde vervangingstermijn) en met volle belading. Als dan de bandenspanning op de voorgeschreven waarden heeft gestaan, weet ik wel waarom die band geklapt is.

Waarom zou je een Kever, niet de zwaarste auto die er bestaat, met een enorm hoge bandspanning gaan rijden als de voorgeschreven bandenspanning voor deze auto 1.8 is? Harder is niet beter hoor. Hoe harder je je band oppompt, hoe meer je band slijt in het midden van het loopvlak. Omdat er een bepaald gewicht op de banden drukt (in dit geval het gewicht van de Kever) moet je je bandenspanning daarop aanpassen. Te zacht is niet goed (overmatig slijtage aan buitenzijdes van loopvlak) maar te hard ook zeker niet. Die voorgeschreven waarden zijn er niet voor niets. 3 - 3,5 bar is echt HEEL erg overdreven, dat is maximale spanning die de band aankan, niet die goed is voor de Kever.
Avatar gebruiker
LosCreepers
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: zo okt 26, 2008 14:20
Woonplaats: Rotterdam

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor Rick1984 » ma jul 12, 2010 11:49

LosCreepers schreef:Die voorgeschreven waarden zijn er niet voor niets. 3 - 3,5 bar is echt HEEL erg overdreven, dat is maximale spanning die de band aankan, niet die goed is voor de Kever.


Die band kan veel meer aan. We hebben op het werk eens gekeken hoeveel (wel in een kooi natuurlijk) en we zijn bij 10 bar maar opgehouden... Als je goed hebt gelezen stond er dat een moderne band bij 3 a 3,5 bar de genoteerde load/speed index waar kan maken, en alles wat je daar onder gaat zitten gaat ten koste van de load/speed waarde. De 2,5 bar is idd voor een moderne auto, dus misschien wat aan de hoge kant voor een kever. Maar de voorgeschreven waarden zijn gebaseerd op het gebruik van een diagonaalband, en die zijn alles behalve vormvast in tegenstelling tot een radiaalband. Een radiaalband kun je rustig harder oppompen zonder dat er rare slijtage ontstaat. En bij de bandenspecialist waar ik werk (niet de kwik, maar die andere) adviseren wij om nooit onder de 2 bar te gaan zitten (lichte auto's) ongeacht wat de fabrikant zegt, omdat anders de band veel te veel te lijden krijgt doordat 'ie op een veel te lage spanning staat. Dat werkplaatshandboek is 40+ jaar geleden geschreven, en gebaseerd op de middelen/technieken die toen voorhanden waren. De banden van tegenwoordig zijn nogal iets veranderd t.o.v. vroegah.
Why go to California, if you can get the feelin' in your car?
Avatar gebruiker
Rick1984
 
Berichten: 371
Geregistreerd: di maart 29, 2005 12:39
Woonplaats: Zwolle

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor LosCreepers » ma jul 12, 2010 12:09

Rick1984 schreef:Die band kan veel meer aan. We hebben op het werk eens gekeken hoeveel (wel in een kooi natuurlijk) en we zijn bij 10 bar maar opgehouden...

Dat is onbelast. Natuurlijk kan hij dan meer aan. Maar als jij met je Kever met 10 bar in de banden gaat rijden en je rijdt tegen een stoeprand/drempel aan, komen er ineens zulke debiele krachten op dat hij zeker weten zal klappen. De 3 - 3,5 bar is de hoogste - nog veilige - bandenspanning die de band aankan, inclusief belasting van de auto (mits niet teveel, daar is je loadindex voor).

Rick1984 schreef:Een radiaalband kun je rustig harder oppompen zonder dat er rare slijtage ontstaat. En bij de bandenspecialist waar ik werk (niet de kwik, maar die andere) adviseren wij om nooit onder de 2 bar te gaan zitten (lichte auto's) ongeacht wat de fabrikant zegt, omdat anders de band veel te veel te lijden krijgt doordat 'ie op een veel te lage spanning staat. Dat werkplaatshandboek is 40+ jaar geleden geschreven, en gebaseerd op de middelen/technieken die toen voorhanden waren. De banden van tegenwoordig zijn nogal iets veranderd t.o.v. vroegah.

Eens, ik rijd ook niet onder de 2 bar in de Kever. Op mijn daily reed ik met extreem getrokken bandjes (lees: 165/40 op 7.5J), dan moet je er wel iets meer in doen om hem op zijn plek te houden. Ik vind dat je het wel goed merkt, met een vrij hoge bandenspanning is het midden van de band altijd veel sneller versleten dan de zijdes van het loopvlak... Ach, met een flink verlaagde Kever mag je niet klagen over bandenslijtage, met zulk camber is het vrij logisch dat je profiel even hard achteruit gaat als je benzinepeil...
Avatar gebruiker
LosCreepers
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: zo okt 26, 2008 14:20
Woonplaats: Rotterdam

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor RodyVWkever » ma jul 12, 2010 18:32

ik heb als reserve wiel: een velg van een ovaal en een tubles band met laag profiel
heb er zelf bij een vriend van me die een garage bedrijf heeft :grouphug: een ventiel in die velg gezet en band er om heen en klaar was kees :mrgreen:

en ik heb die velg nu meer dan 3 maanden al in me 65 liggen en heb nog steeds geen problemen er mee je moet gewoon een groot ventiel hebben die door dat gat past :wink:
VOLKSWAGENS DON'T DRIP THEY MARK THEIR TERRITORY
beunhaas&co
http://www.looijestijn-revisie.nl

Bags Are For Bitches en lucht is om te vervuilen, niet om op te rijden :P
Avatar gebruiker
RodyVWkever
 
Berichten: 671
Geregistreerd: di jul 22, 2008 18:23
Woonplaats: Hillegom

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor Tomvw » ma jul 12, 2010 18:50

Nou ik vind dit ook een interessante topic omdat ik er ook mee bezig ben.
Ik heb wel eens begrepen dat je kans hebt dat als je een tubeless band (zonder binnenband) op een non tubeless velg zet en je te hard door de bocht gaat deze naast de velgrand kan schieten waar door deze leeg loopt? (dat is namelijk best rottig met vier platte banden).

@ Luke, hebben ze bij de kwikfit ook de wielen weer gebalanceerd omdat je een behoorlijk groot naaf gat hebt?

@LosCreepers, wow 7.5J velgen onder welk kever heb je die? en zonder aanpassingen? (kan ik even kijken hoe dat staat namelijk).
Käfer 1959
Avatar gebruiker
Tomvw
 
Berichten: 100
Geregistreerd: ma dec 21, 2009 12:32
Woonplaats: Houten

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor luke » ma jul 12, 2010 23:29

Tomvw schreef:Nou ik vind dit ook een interessante topic omdat ik er ook mee bezig ben.
Ik heb wel eens begrepen dat je kans hebt dat als je een tubeless band (zonder binnenband) op een non tubeless velg zet en je te hard door de bocht gaat deze naast de velgrand kan schieten waar door deze leeg loopt? (dat is namelijk best rottig met vier platte banden).

@ Luke, hebben ze bij de kwikfit ook de wielen weer gebalanceerd omdat je een behoorlijk groot naaf gat hebt?

@LosCreepers, wow 7.5J velgen onder welk kever heb je die? en zonder aanpassingen? (kan ik even kijken hoe dat staat namelijk).


de wielen zijn gewoon weer gebalanceerd. nu is ook dat trillen (grotendeels) verdwenen. dus die klapband heeft toch weer voordelen gegeven, wat ik niet snap is je toevoeging "omdat je een behoorlijk groot naafgat hebt". banden moet je altijd balanceren als die er op worden gezet wel of geen naafgat
luke
 

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor asfalt schraper » di jul 13, 2010 01:20

standaard 5 gaats velgen hebben een best groot gat in het midden. Daar kan niet elke banden boer iets mee
beunhaas en co

Some people say airride is for pussy's, I think those people are just jealous
Avatar gebruiker
asfalt schraper
 
Berichten: 1427
Geregistreerd: do okt 27, 2005 21:56
Woonplaats: hillegom

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor LosCreepers » di jul 13, 2010 01:23

Tomvw schreef:@ Luke, hebben ze bij de kwikfit ook de wielen weer gebalanceerd omdat je een behoorlijk groot naaf gat hebt?

Luke heeft geen 5x205 als steek. Als je gewoon wat bandenboeren afgaat is er altijd wel eentje die een hele grote konus heeft waar zelfs 5x205 inpast. En anders neem je gewoon een losse remtrommel mee, monteer je je velg daaraan en klem je hem met trommel en al in het balanceerapparaat. :wink:

Tomvw schreef:@LosCreepers, wow 7.5J velgen onder welk kever heb je die? en zonder aanpassingen? (kan ik even kijken hoe dat staat namelijk).

Die zaten niet onder de Kever, maar onder mijn daily, een Seat Arosa. :thumbright:

Afbeelding
Afbeelding

7.5J wordt wel vrij breed onder een Kever, maar met de juiste ET-waarde gaat het achter wel passen, zeker op de oudere types met korte assen.
Als jij nog je originele assen hebt kun je er wel een flink brede velg onder kwijt, mits je hem goed verlaagd en er geen dikke ballonbanden omheen legt.
Avatar gebruiker
LosCreepers
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: zo okt 26, 2008 14:20
Woonplaats: Rotterdam

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor Tomvw » di jul 13, 2010 08:00

Dank jullie wel!
Käfer 1959
Avatar gebruiker
Tomvw
 
Berichten: 100
Geregistreerd: ma dec 21, 2009 12:32
Woonplaats: Houten

Re: geen tubeless velg wel tubeless band.

Berichtdoor LosCreepers » di jul 13, 2010 11:09

Afbeelding

Afbeelding

8J 4x130.
Avatar gebruiker
LosCreepers
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: zo okt 26, 2008 14:20
Woonplaats: Rotterdam

Volgende

Keer terug naar Chassis

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bertm en 2 gasten

Terug naar boven
© 2001-2014 Keversite.NL
Contact